ناتو باید برای مقابله با چالش های امنیتی ناشی از چین زمان و اقدام بیشتری را اختصاص دهد: گزارش

واشنگتن: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید وقت ، منابع سیاسی و اقدام بیشتری را برای مقابله با چالش های امنیتی ناشی از چین اختصاص دهد ، در حالی که ناتو در گزارش خود “NATO 2030 – United for a New Era Report” ضمن توصیه یک واحد ویژه در بخش اطلاعات و امنیت مشترک (JISD) برای نظارت بر همکاری روسیه و چین که بر امنیت اروپا و آتلانتیک تأثیر می گذارد.

در این گزارش آمده است كه اختلافات سیاسی داخلی “خطرناك” است زیرا به “بازیگران خارجی و به ویژه روسیه و چین كمك می كند تا از اختلافات درون اتحاد بهره بگیرند و از افراد متفقین به طریقی استفاده كنند كه منافع جمعی و امنیت آنها را به خطر بیندازد”. .

“این شامل اقداماتی است كه مستقیماً مربوط به مأموریت سنتی جغرافیایی و كاربردی ناتو است اما در حوزه های سایبری ، فناوری و استراتژیك – تجاری – و در واقع ، شیوه زندگی دموكرات نیز گسترش می یابد. بدون انسجام ، متفقین ناتو به تنهایی با این چالش ها روبرو می شوند “و نه اروپا و نه آمریکای شمالی ، با تمام قدرت ، به اندازه کافی قدرتمند نیستند که بتوانند این تهدیدها را به تنهایی مدیریت کنند ، در حالی که با مجموعه ای از تهدیدات غیر سنتی و خطراتی که جوامع ما را تحت تأثیر قرار می دهند نیز مقابله می کنند”.

گزارش ناتو توصیه کرده است که این سازمان “باید سازگاری” خود را برای پاسخگویی به چالش های “فضای استراتژیک خواستارتر نشانگر بازگشت رقابت سیستمی ، روسیه مداوم تهاجمی ، ظهور چین و نقش رو به رشد EDTs ، در همان زمان” زمانی که با تهدیدات و خطرات فراملی افزایش یابد ”

در ادامه آمده است كه ناتو باید توجه و منابع سیاسی بیشتری را به چالش های امنیتی ناشی از چین اختصاص دهد.

“ناتو باید زمان ، منابع سیاسی و اقدامات بسیار بیشتری را به چالش های امنیتی ناشی از چین اختصاص دهد – بر اساس ارزیابی توانایی های ملی ، قدرت اقتصادی و اهداف ایدئولوژیک اعلام شده از رهبران خود. این نیاز به تدوین یک استراتژی سیاسی برای در حال نزدیک شدن به جهانی است که چین تا سال 2030 از اهمیت فزاینده ای برخوردار خواهد بود “.

در ادامه این گزارش آمده است: “اتحاد باید چالش چین را در ساختارهای موجود تزریق كند و یك نهاد مشورتی را برای بحث در مورد همه جنبه های منافع امنیتی متحدین در برابر چین در نظر بگیرد. این اتحادیه باید تلاش ها را برای ارزیابی پیامدهای توسعه فن آوری چین و نظارت و دفاع در برابر هرگونه فعالیت چینی که می تواند بر دفاع جمعی ، آمادگی نظامی یا مقاومت در منطقه مسئولیت فرمانده عالی متحدین اروپا (SACEUR) تأثیر بگذارد. ”

در لیست توصیه های خود ، این گزارش گفت که ناتو نیاز به ایجاد یک واحد خاص در بخش اطلاعات و امنیت مشترک (JISD) “برای نظارت و ارزیابی چگونگی همکاری روسیه و چین در زمینه های نظامی ، فن آوری و سیاسی ، از جمله هماهنگی در اطلاعات نادرست و جنگ ترکیبی ، امنیت اروپا و آتلانتیک را تحت تأثیر قرار می دهد و به روزرسانی منظم شورای آتلانتیک شمالی (NAC) ”

در گزارش درباره تغییر در فضای امنیت خارجی ناتو از سال 2010 ، این گزارش گفت: “فضای امنیت خارجی ناتو از سال 2010 ، زمانی که جدیدترین مفهوم استراتژیک ناتو منتشر شد ، به طرز چشمگیری تغییر کرده است. این مفهوم استراتژیک توصیه می کند که یک همکاری استراتژیک با روسیه ایجاد شود ، محدود از تروریسم ، و هیچ اشاره ای به چین. از آن زمان ، تغییرات اساسی در محیط امنیتی ناتو اتفاق افتاده است که احتمالاً طی دهه آینده شدت خواهد گرفت و هم به انسجام سیاسی و هم جهت سازگاری با استراتژی ناتو نیاز به تلاش بیشتری دارد. ”

از آنجایی که چین در دهه های اخیر “تمایل خود به استفاده از زور علیه همسایگان خود و همچنین اعمال فشار اقتصادی و دیپلماسی ارعاب را بسیار فراتر از منطقه هندو-اقیانوس آرام ثابت کرده است” ، در گزارش ناتو آمده است که به احتمال زیاد در دهه های آینده چین می تواند “توانایی ناتو در ایجاد انعطاف پذیری جمعی ، حفاظت از زیرساخت های حیاتی ، پرداختن به فن آوری های جدید و نوظهور مانند 5G و محافظت از بخشهای حساس اقتصاد از جمله زنجیره های تأمین”.

در این دراز مدت ، چین به طور فزاینده ای به پیش بینی قدرت نظامی در سطح جهانی ، از جمله به طور بالقوه در منطقه یورو-آتلانتیک ، می پردازد.

“سیاست صنعتی چین و استراتژی همجوشی نظامی و غیرنظامی چین (MCF) از ملفه های اصلی این چالش سیستمی است. نوسازی نظامی آن در همه حوزه ها ، از جمله هسته ای ، دریایی و موشکی ، خطرات جدید و تهدیدات بالقوه ای را برای اتحاد و ثبات استراتژیک ایجاد می کند. ، “این گزارش ضمن اضافه کردن اینکه رویکرد پکن به حقوق بشر و حقوق بین الملل” پیش فرض اساسی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین “را نیز تهدید می کند ، گفت.

“خطرات بزرگی توسط چین در برخی از بخشهای مهم مانند ارتباطات از راه دور ، فضا ، فضای مجازی ، و فن آوری های جدید و همچنین فعالیت های اطلاعات نادرست ایجاد می شود. از زمان شروع همه گیری COVID-19 ، چین یک کار ضد اطلاعات را در بسیاری از کشورهای متفقین انجام داده است. ناتو در گزارش خود گفت ، این کشور همچنین مرتکب سرقت گسترده مالکیت معنوی با پیامدهای امنیتی و سعادت متفقین و همچنین حملات سایبری به دولت ها و جوامع ناتو شده است که از سوی متفقین منسوب به چین است.