میزان خطر برای آخرین معامله Brexit بسیار زیاد است ، که در تئاترهای رهبران مشهود است

لندن: در روزهای اوج مذاکرات پرمخاطره ، جدا کردن تئاتر از ماده می تواند دشوار باشد – و عصر شنبه بود که نخست وزیر بوریس جانسون از انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا ، اورسولا فون در لاین ، بعد از یک تماس تلفنی یک ساعته تلفن را قطع کرد.

فون در لاین گفت که انگلیس و اتحادیه اروپا در آخرین تلاش برای مذاکره کنندگان خود برای برطرف کردن شکاف های موجود در توافق نامه روابط تجاری خود پس از Brexit ، مذاکره کنندگان خود را به میز بفرستند. دستیاران جانسون عکس واضحی از او را روی تلفن منتشر کردند ، در حالی که در زیر تابش چراغ میز کار به سبک قدیمی حرکت می کرد ، مانند نخست وزیر زمان جنگ که به نمایندگی از کشورش می جنگد.

روز دوشنبه ، دو رهبر بار دیگر صحبت خواهند کرد تا تعیین کنند که آیا یک مهلت 31 دسامبر قابل معامله است. در غیر این صورت ، اتحادیه اروپا وضع تعرفه بر کالاهای انگلیس را آغاز می کند. چهار سال و نیم پس از آنکه بریتانیایی ها به سختی به خروج از اتحادیه رأی دادند ، آخرین اقدام درام طولانی مدت Brexit در حال انجام است.

با نتیجه بسیار نامشخص ، انگلیس و اتحادیه اروپا مخاطبان داخلی خود را برای یک توافق مهم که نیاز به سازش از هر دو طرف دارد آماده می کنند – یا برای تجزیه ای که تجارت بین کانال را مختل می کند ، انگلیس و اروپا را به عنوان قلمرو ناشناخته به عنوان اقتصادهای هر دو توسط همه گیری آسیب دیده است.

هیچ کس بحث نمی کند که اختلافات واقعی بین دو طرف وجود دارد ، از کمک های دولتی گرفته تا حقوق ماهیگیری.

مجتبی رحمان ، تحلیلگر مشاور اوراسیا ریسک سیاسی ، گفت: “هنوز مقداری مسافت برای پیمودن وجود دارد و مسافت هنوز پیموده نشده است ، زیرا شامل امتیازاتی دردناک است.” “این بخشی از دلیلی است که هر دو طرف علاقه زیادی به جنگیدن دارند.”

این به ویژه در مورد جانسون صدق می کند ، که سال گذشته با قول “انجام Brexit” در انتخابات پیروز شد. بر اساس مفاد توافق نامه خروج وی با بروکسل ، انگلیس رسماً در ژانویه اتحادیه اروپا را ترک کرد. اما این توافق کرد که قوانین و مقررات بلوک را برای یک دوره گذار 11 ماهه رعایت کند تا زمانی که هر دو ترتیب تجارت دائمی تر را انجام دهند.

حال ، جانسون باید تصمیم بگیرد که آیا خواسته های اتحادیه اروپا بیش از حد تهدیدی برای حاکمیت انگلیس تهدید می کند یا خیر. او می داند که به دست آوردن توافقی که به عنوان خیانت به Brexit تلقی می شود ، می تواند سمی باشد و روابط وی را با جناح حزب محافظه کار که به او در قدرت کمک می کرد ، از بین ببرد. همان Brexiteers بی رحمانه سلف جانسون ، ترزا می را کنار گذاشت.

پس از ماه ها مذاکرات سنگین ، دو طرف بر سر موضوعات مشابهی که از ابتدا آنها را تقسیم کرده است درگیر هستند: کمک های دولتی به صنایع – معروف به “شرایط بازی برابر” – و دسترسی اتحادیه اروپا به آبهای ماهیگیری انگلیس.

ماهیگیری به یک موضوع پراهمیت تبدیل شده است زیرا امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، که در انتخابات بعدی خود در سال 2022 قرار دارد ، خواستار ادامه دسترسی ناوگان ماهیگیری فرانسه شد. جانسون قولهای زیادی به ماهیگیران کشورش داده است ، آنها سالها از تقسیم آبهای انگلیس با قایقهای قاره ای شکایت دارند ، که در برخی مناطق می تواند بیش از آبهای انگلیس صید کند.

اگرچه از نظر اقتصادی ناچیز است – سهم سالانه آن در اقتصاد انگلیس کمتر از فروشگاه بزرگ شیک لندن Harrods است – صنعت ماهیگیری به دلیل اهمیت آن برای شهرهای ساحلی ، جایی که منابع اشتغال دیگری وجود ندارد ، از نظر سیاسی توتمی است.

هفته گذشته ، ژان کاستکس ، نخست وزیر فرانسه ، برای اطمینان از صیادان از بندر بولون-سور-مر ، در انتهای شمال فرانسه بازدید کرد. کلمن بون ، وزیر اروپا این کشور ، هشدار داد که پاریس هرگونه معامله نامناسب تجاری را وتو خواهد کرد. از آنجا که انگلیس مقدار زیادی ماهی را که در داخل اتحادیه اروپا صید می کند به فروش می رساند ، تحلیلگران معتقدند که توافق به نفع هر دو طرف است و بنابراین دلیل سقوط نخواهد بود.

شاید ایجاد مشکل در مورد رقابت منصفانه ، مسئله ای که در آن دو طرف هنوز در حال گفتگو هستند ، دشوارتر است.

جانسون می گوید از آنجا که انگلیس فقط یک معامله اساسی تجارت آزاد را می خواهد – مشابه معامله ای که کانادا با اتحادیه اروپا منعقد کرده است – انگلیس نباید با قوانین اروپا گره بخورد. اما مقامات در بروکسل می ترسند انگلیس به عنوان یک اقتصاد بزرگ در آستانه اروپا ، بتواند استانداردهای کارگری یا زیست محیطی کمتری را اتخاذ کند ، بازار اروپا را تحت فشار قرار دهد و شرکت های قاره ای را زیر قیمت بگذارد.

به نظر می رسد جانسون مایل است استانداردهای موجود را که انگلیس به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا با آن موافقت کرده است حفظ کند ، اما استانداردهایی را که ممکن است بروکسل در آینده وضع کند ، اتخاذ نمی کند. به گفته تحلیلگران ، از نظر وی این مسئله حاکمیت و استقلال است که به نظر وی سود اصلی Brexit است.

با این وجود ترس در قاره اروپا این است که این امر می تواند بریتانیا را وتو در مورد سیاست های آینده اروپا وتو کند. برای رهبران جاه طلب مانند ماکرون ، این امر حاکمیت اتحادیه اروپا را در زمانی تهدید می کند که او و دیگران به دنبال نقش عضلانی تر در اقتصاد جهانی هستند.

رحمان گفت: “این موضوع در مورد اینکه اتحادیه اروپا یک پلتفرم ژئوپلیتیک در جهان است ، دارای صدا در رقابت با چین و رابطه آن با دولت جدید بایدن در ایالات متحده است.”

جانسون همچنین باید روابط خود با رئیس جمهور منتخب جو بایدن را که مخالف Brexit بود در نظر بگیرد.

دولت جانسون اخیراً قانونی وضع کرده است که به او قدرت می دهد از بخشهایی از توافق نامه خروج خود با اتحادیه اروپا که با ایرلند شمالی معامله می کند ، انتقام بگیرد. این مسئله اروپایی ها را مورد خصومت قرار داد ، اما بایدن را نیز در هم ریخت ، زیرا چنین اقداماتی می تواند منجر به بازگشت یک مرز سخت در جزیره ایرلند شود.

بایدن به جانسون هشدار داد که در مذاکرات خود در مورد Brexit کاری را انجام ندهد که توافق جمعه خوب را تهدید کند ، که به خشونت های فرقه ای دهه ها در ایرلند شمالی پایان داد. اگر لندن و بروکسل یک معامله تجاری منعقد کنند ، جانسون قطعاً زبان متخلف را از این قانون حذف می کند.

در همین حال ، وزرای وی اصرار دارند که با لایحه ایرلند شمالی که قرار است روز دوشنبه به مجلس عوام بازگردد ، پیش خواهند رفت. این می تواند عنصر قابل احتراق دیگری را به مذاکرات تزریق کند. با گذشت زمان ، تحلیلگران از اینکه هرگونه محاسبه غلط می تواند منجر به شکست در مذاکرات با اتحادیه اروپا شود ، عصبی هستند.

دیوید هنیگ ، مدیر پروژه سیاست تجارت انگلیس در مرکز اروپا برای اقتصاد سیاسی بین المللی ، یک م instسسه تحقیقاتی ، گفت: “اگر هر دو طرف آماده پرش بر اساس برابر باشند ، شما می توانید یک معامله را ببینید.”

هنیگ افزود: “هر نخست وزیری معامله را ترجیح می دهد ،” اما بوریس جانسون خود را در گوشه ای بزرگ پشت سر گذاشته است – و در حالی که تمام منطق به سمت توافق پیش می رود ، حرکت و احساسات خلاف است.