موشک جنگی هوایی Astra به زودی از جنگنده تجاس آزمایش می شود

(این داستان در اصل در ظاهر شد در 22 نوامبر سال 2020)

نیو دهلی: اولین موشک بومی هوا به هوای بومی هند به زودی از اولین جنگنده خانگی Tejas آزمایش می شود و این یک گام مهم دیگر برای ساخت این سلاح به ستون اصلی ناوگان جنگی این کشور علیه جت های متخاصم در سال های آینده است.

ادغام Astra فراتر از موشک هوا به هوا با برد برد (BVRAAM) ، که بیش از چهار برابر سرعت صدا با سرعت 4.5 ماخ در Tejas پرواز می کند و “آزمایشات اولیه زمینی” اکنون تقریباً کامل است. یک منبع روز پنجشنبه گفت: “آزمایشات موشکی بومی بر روی جنگنده بومی طی چند ماه آینده آغاز می شود.”

Astra با قابلیت آب و هوای شبانه روز که در حال حاضر حدود 100 کیلومتر برد اعتراضی دارد ، سرانجام جایگزین BVRAAM های گران قیمت روسی ، فرانسوی و اسرائیلی خواهد شد که هم اکنون برای مسلح کردن جنگنده های IAF وارد می شوند.

DRDO همچنین قصد دارد آزمایش نسخه Mark-2 Astra را با برد 160 کیلومتر در نیمه اول سال آینده آغاز کند. منابع گفتند كه برنامه ها همزمان براي يك برد 350 كيلومتري Astra Mark-3 نيز در دست اجرا هستند.

با داشتن Astra Mark-1 براق که در جنگنده های سوخوی -30MKI روسی تبار “اثبات شده” است ، شورای خریدهای دفاعی به رهبری راجنات سینگ “قبول ضرورت” را برای سفارش اولیه 288 موشک در ماه جولای صادر کرد.

یک منبع گفت: “پس از اتمام آزمایشات پرواز در Tejas ، سفارشات مقیاس بزرگ دنبال می شود.” قرار است دفاع PSU Bharat Dynamics موشک های فله ای را تولید کند و هزینه آن حدود 7.5 کرور دلار باشد.

این در شرایطی است که سفارش بیش از 37000 کرور برای 83 فروند هواپیمای جنگنده Tejas Mark-1A از دفاع PSU Hindustan Aeronautics Ltd نیز در آستانه تأیید قرار دارد ، در این میان بزرگترین معامله در هواپیمایی نظامی بومی خواهد بود. بخش

ماه گذشته رئیس مارشال RKS Bhadauria گفت که معامله 83 Tejas قبل از پایان مالی در 31 مارس منعقد می شود. IAF در حال حاضر تحویل ، البته به آرامی ، از 40 جت اول Tejas Mark-1 تحت دو قرارداد به ارزش 8802 کرور زودتر مرکب شد

هند ممکن است موشکهای بالستیک قاره پیما مانند Agni-V با توانایی هسته ای تولید کرده باشد که می تواند اهدافی را در فاصله 5000 کیلومتری از زمین هدف قرار دهد ، اما جنگ فنی برای توسعه Astra 16 سال طول کشیده است.

اما هند سرانجام به صفوف آمریكا ، روسیه ، فرانسه و اسرائیل پیوست و در حال توسعه چنین BVRAAM های پیچیده ای است كه قادر به شناسایی ، ردیابی و از بین بردن جنگنده های مافوق صوت خصمانه بسیار چابك همراه با “اقدامات مقابله ای” در بردهای طولانی است.

DRDO می گوید Astra “عالی” ECCM (مقابله الکترونیکی ضد مقابله) برای مقابله با مسدود شدن هواپیماهای متخاصم ، هدایت ترمینال فعال رادار و سایر ویژگی ها برای “احتمال كشته شدن با یك شلیك بالا” در هر دو حالت “سرپیچی و تعقیب دم” . IAF نیز اکنون به آن انگشت شست داده است!