مناقصه به زودی برای پروژه های انرژی بادی بدون کمک

وزارت انرژی های تجدیدپذیر از طریق طرحی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد مناطق بستر دریا را برای راه اندازی واحدهایی بدون کمک دولت کاوش کنند، پروژه های انرژی بادی فراساحلی را تحت فشار قرار خواهد داد.

مقامات به ET گفتند که بحث و گفتگو با سهامداران برای تخلیه برق تولید شده از طریق چنین پروژه هایی در حال انجام است زیرا زیرساخت های انتقال نیاز به سرمایه گذاری های بزرگ دارد.

یکی از مقامات گفت که این وزارتخانه برای بلوک های انرژی بادی دریایی شناسایی شده که در آن توسعه دهندگان باید هزینه اجاره را نقل قول کنند، درخواست خواهد کرد.

دولت بر این عقیده است که هزینه انرژی بادی فراساحلی به دلیل فناوری و امکانات زیرساختی کاهش می یابد و پروژه ها را حتی بدون حمایت مالی دولت قابل اجرا می کند. به گفته این مقام، در حال حاضر، انرژی بادی فراساحلی ممکن است 7 تا 8 روپیه به ازای هر واحد در گجرات هزینه داشته باشد که طبق ارزیابی داخلی این وزارتخانه، ممکن است تا سال 2030 به حدود 4.5 روپیه کاهش یابد.

این فرد گفت که قیمت تخمینی باد دریایی در مقایسه با سایر منابع انرژی در جدول زمانی مشخص رقابتی خواهد بود.

همچنین، خروجی پروژه‌های بادی فراساحلی بسیار بیشتر از پروژه‌های خشکی است که احتمالاً منجر به علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، پس از تخصیص بلوک ها از طریق مناقصه رقابتی، توسعه دهندگان برای راه اندازی پروژه های خود نظرسنجی انجام خواهند داد. این مقام گفت، برق تولید شده از چنین پروژه‌هایی مجاز خواهد بود از طریق دسترسی آزاد، ارتباطات دوجانبه و در مبادلات برق فروخته شود. یکی دیگر از مقامات گفت که و تامیل نادو در حال حاضر در حال کار هستند و در انتظار تایید وزارت دارایی هستند. طبق سندی که پیش از این توسط دولت منتشر شد، ظرفیت بادی فراساحلی حدود 37 گیگاوات قرار است تا سال 2030 از طریق طرح‌های VGF و غیر VGF به حراج گذاشته شود.

دولت به دنبال ایجاد یک زنجیره تامین قوی برای پروژه های بادی، چه در دریا و چه در خشکی است تا ظرفیت انرژی پاک هند را افزایش دهد.