ممنوعیت 2000 اسکناس: برداشت 2000 روپیه اسکناس به مهار پول سیاه تا حد زیادی کمک می کند: DG سابق RBI

«آر گاندی» معاون سابق بانک مرکزی روز جمعه گفت که برداشت اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای به مهار پول سیاه «تا حد زیادی» کمک می‌کند زیرا مردم ارز با ارزش بالا را احتکار می‌کنند.

گاندی، که در خلال پول‌زدایی سال 2016 رهبری بخش ارز را بر عهده داشت، به PTI گفت که هرگونه تأثیر سیستمی بر پرداخت‌ها بعید است، زیرا اسکناس‌ها در پرداخت‌های روزانه استفاده نمی‌شوند، که بیشتر به روش دیجیتال انجام می‌شود.

با این حال، محدودیت 20000 روپیه برای یک تراکنش مبادله واحد – که در آن کسانی که اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای دارند می‌توانند برای مبادله ارز با اسکناس‌های دیگر به شعبه بانک مراجعه کنند – ممکن است منجر به “مشکلات عملیاتی” شود، زیرا ممکن است برخی افراد مجبور شوند چندین بار به شعبه بانک مراجعه کنید

وقتی از گاندی در مورد تأثیر برداشت اسکناس 2000 روپیه بر دستور کار مهار پول سیاه سؤال شد، گفت که این امر تا حد زیادی کمک خواهد کرد و یادآور شد که یکی از اهداف پول‌زدایی نیز محدود کردن پول سیاه در اقتصاد است.

گاندی گفت که بانک مرکزی هند (RBI) به طور منظم به انتشار مجدد ارز با واحد پولی خاص ادامه می دهد و یک سری جدید از اسکناس ها را با همان ارزش عرضه می کند تا جایگزین ارزهای قدیمی تر شود.

روز جمعه، RBI اعلام کرد که اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای را از گردش خارج کرده است و اسکناس‌های موجود در گردش را می‌توان در حساب‌های بانکی واریز کرد یا تا 30 سپتامبر مبادله کرد.