فاصله آسه آن از دیپلماسی واکسن Covid چین فاصله دارد

دهلی نو: در یک شکست بزرگ برای دیپلماسی فریبکار واکسن چین ، اعضای آسه آن ، تایلند ، فیلیپین و مالزی روز جمعه معاملات خرید واکسن Covid-19 را از انگلیس و ایالات متحده امضا کردند.

چین عمداً افشای جزئیات مواد ژنتیکی ویروس کرونا را که در اواخر سال 2019 از ووهان منشا گرفته بود و تلاش سایر کشورها برای تولید واکسن برای مبارزه با بیماری همه گیر معلول بود ، به تأخیر انداخت.

از آنجا که چین تنها کشوری بود که در مراحل اولیه اطلاعات کلیدی در مورد ویروس کرونا داشت ، شروع به تولید واکسن کرد. از قضا ، ملت مستبد سپس واکسن بالقوه خود را با رشته های متصل شده به کشورهای دیگر ارائه داد تا بتواند نفوذ ژئوپلیتیک بیشتری پیدا کند.

این امر در سفرهای رهبران ارشد چین از جمله نخست وزیر لی كقیانگ به منطقه آسه آن منعكس شد ، و در طی آن به این كشورها اطمینان داده شد كه “اولویت واكسن” را دریافت می كنند. با این حال ، روزنامه های هنگ کنگ و سنگاپور گزارش داده اند که به عنوان یک quo pro quo برای واکسن ، از اعضای ASEAN (اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا) خواسته شده است از چین در سازمان بهداشت جهانی (WHO) حمایت کنند زیرا با گرما برای پنهان کردن اطلاعات در مورد ویروس کرونا بسیار مسری.

گزارش آژانس خبری شین هوا چین با استناد به یک منبع خصوصی در ملاقات لی با رهبران آسه آن ، در حساب ویبو خود نیز ارسال کرده بود که لی حمایت آسه آن را از WHO پیش شرط کمک به مبارزه با Covid-19 قرار داده است.

پکن در جستجوی حمایت برای جلوگیری از فشارهای بین المللی برای تحقیق مستقل در مورد ریشه ویروس در چین است که نقش مشکوکی را که این کشور در پنهان کردن اطلاعاتی که می توانست هزاران نفر در سراسر جهان نجات دهد ، آشکار می کند. با توجه به اینكه آمریكا هم چین و هم WHO را در عدم افشای حقایق واقعی در مورد این ویروس مخوف مقصر می داند ، چین مشتاقانه جایگزین واشنگتن در ایفای نقش بزرگتر در سازمان بین المللی است.

با این حال ، کشورهای ASEAN نسبت به چین محتاط هستند زیرا این کشور به عنوان بخشی از سیاست خارجی توسعه طلبانه رئیس جمهور شی جین پینگ ، عضلات نظامی خود را خم کرده و ادعای سرزمین های خود را کرده است. فیلیپین و تایلند روز جمعه میلیون ها دوز واکسن Covid-19 را که توسط دانشگاه آکسفورد و AstraZeneca تولید شده است ، تأمین کردند.

دولت تایلند قراردادی را برای تهیه 26 میلیون دوز واکسن برای مبارزه با بیماری همه گیر امضا کرده است. مقامات در فیلیپین گفتند که آنها 2.6 میلیون عکس را تأمین می کنند و در حال خرید یک میلیون دوز دیگر هستند. دولت انگلیس ، که 100 میلیون دوز واکسن را تأمین کرده است ، قصد دارد توزیع آن را برای استفاده عمومی قبل از کریسمس آغاز کند.

به همین ترتیب ، مالزی روز جمعه توافق نامه ای را با غول داروسازی ایالات متحده Pfizer امضا کرد تا واکسن Covid-19 خود را برای 20 درصد از مردم دریافت کند زیرا در تلاش است تا مجدداً موارد ویروس کرونا را مهار کند. محی الدین یاسین ، نخست وزیر ، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ، توافق برای 12.8 میلیون دوز برای تلقیح 6.4 میلیون نفر منوط به تأیید واکسن Pfizer توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و تنظیم کننده داروی مالزی است.

هند بیت خود را انجام می دهد

در مسابقه جهانی برای تولید واکسن علیه Covid-19 ، دانشگاه آکسفورد و نامزد AstraZeneca یکی از بهترین امیدها را برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل قیمت ارزان تر و توانایی حمل و نقل در دمای طبیعی یخچال نشان می دهد.

این واکسن همچنین در انستیتوی سرم هند در پونا تولید می شود و از آنجا نیز انتظار می رود به عنوان بخشی از جنگ جهانی با بیماری همه گیر به سایر کشورهای آسیا و آفریقا ارسال شود.

هند همچنین قصد دارد این واکسن را به نپال عرضه کند. روز جمعه در یک جلسه سطح بالا در کاتماندو بین وزیر خارجه خارش شرینگلا و رهبر عالی نپال به همسایه دوست خود اطمینان داده شد.

شرینگلا گفت که هند “حداقل پنج نامزد واکسن امیدوار کننده در مراحل پیشرفته آزمایشات دارد. ده ها سایت در سراسر کشور آزمایشات واکسن را در تمام سنین و گروه های اجتماعی انجام می دهند.”

اطمینان از کاتماندو در حالی است که به نظر می رسد رهبری نپال متوجه شده اند که افتادن در چنگال چین به نفع کشور هیمالیا نبوده است.