زنده ماندن از بیماری همه گیر ویروس کرونا: درس های مهم از Mittelstand آلمان

برلین | فرانکفورت: در مرکز صنعتی آلمان ، بنگاه های مهندسی دستورالعملی برای زنده ماندن از بیماری همه گیر ویروس کرونا ارائه داده اند.

هزینه های تحقیق و توسعه خود را ادامه دهید حتی اگر فروش کاهش یابد ، یک بافر مالی بسازید تا بتوانید یک برنامه تجاری بلند مدت تهیه کنید ، با نمایندگی ها انعطاف پذیر باشید تا زنجیره های تأمین را دست نخورده نگه دارید ، یک ذهنیت ابتکاری داشته باشید و بحران ها را فرصت ببینید.

مطابق مصاحبه های رویترز با شش مدیر ارشد اجرایی ، مطمئناً این یک استراتژی است که برای برخی از شرکتهای کوچک و متوسط ​​”Mittelstand” (SME) که تقریباً 60٪ از مشاغل موجود در آلمان را تأمین می کنند ، در حال پرداخت است.

Commerzbank ، بزرگترین وام دهنده شرکت های Mittelstand ، نیز به رویترز گفت که تعداد شرکت هایی که تحت “مراقبت های ویژه” قرار می گیرند کمتر از آن است که از آن می ترسید و هیچ عجله ای از طرف مشتریان آن برای دریافت خطوط اعتباری جدید وجود ندارد.

بعنوان مثال ، برترام كاندزیورا ، مدیر ارشد اجرایی به رویترز گفت ، به عنوان مثال Stihl هنگامی كه قفل فروشی به فروش اره برقی ، مورس چمن زنی و موبرهای پرچین خود وارد شد ، اقدامی غیرمعمول انجام داد.

قمار نتیجه داد.

پس از چند ماه سخت ، تقاضا برای ابزارهای Stihl افزایش یافت زیرا افرادی که در قفل محصور شده بودند باغ هایشان را شکوفا می کردند. از ماه مه ، Stihl از رشد فروش دو رقمی بهره مند شده و روزهای یکشنبه در تلاش است تا سفارشات خود را پر کند.

به طور حتم ، صنعت محوطه سازی در طول بحران یک نقطه شیرین بوده است اما توانایی Stihl در پیمایش ماه های نابینا نشان دهنده یک مزیت خاص شرکت های Mittelstand است – آنها معمولاً متعلق به خانواده هستند ، با افق های طولانی مدت و ترازهای قوی برای دیدن آنها از طریق تکه های خشن

نظرسنجی های انجام شده توسط اداره آمار اروپا ، یورواستات ، SME ها در آلمان نیز به طور کلی بزرگتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. علاوه بر این ، انجمن BVMW Mittelstand می گوید ، 90٪ از شرکت های آلمانی – شرکت های مهندسی متخصص که به طور برجسته در میان آنها ظاهر می شوند – تحت کنترل خانواده هستند.

ترمز نزنید

نتایج این تحقیق نشان می دهد که تعداد کمی از شرکت های کوچک و متوسط ​​آلمانی در دوره آوریل-سپتامبر برای دریافت وام به بانک ها مراجعه کرده اند تا شرکت های مشابه در اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه ، یک بررسی بانک مرکزی اروپا نشان می دهد.

نظرسنجی در ماه اوت توسط شرکت مشاور مدیریت McKinsey در بیش از 2200 شرکت کوچک و متوسط ​​در پنج کشور اروپایی نشان داد که تعداد کمتری از شرکت های آلمانی نسبت به شرکت در فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا و انگلستان ترس از به تعویق انداختن برنامه های رشد را دارند. شریک مک کینزی ، نیکو مور ، کارشناس میتلاستن ، گفت: “با توجه به اینکه اکثریت آنها هنوز متعلق به خانواده هستند ، نسبت سهام عدالت زیاد است و یک بالشتک خوب برای اوقات سخت ارائه می دهد.”

Stihl ، یک تجارت خانوادگی در سال 1926 تاسیس شد ، چندین دهه پیش تصمیم گرفت که گروگان بانک ها نشود.

از آن زمان این شرکت نسبت سهام خود را به 70٪ رسانده است تا اطمینان حاصل کند که می تواند تصمیمات تجاری را مستقل از هر وام دهنده ای که ممکن است تمرکز بیشتری در کوتاه مدت داشته باشند ، اتخاذ کند.

كاندزيورا گفت: “به دليل نگرش منفي بانك ها ، خانواده متعلق به شركت به اين نتيجه رسيدند كه نبايد اجازه دهند بانك ها سياست خود را حكم كنند بلكه بايد در آينده اين شركت را از منابع خود تأمين مالي كنند.”

Arburg GmbH ، یک تولید کننده خانوادگی در ماشین آلات قالب گیری تزریقی برای پردازش پلاستیک در نزدیکی اشتوتگارت ، نیز با سرمایه های خوب به بیماری همه گیر رفت ، که به آن اجازه داد تا بحران را بررسی کند.

مایکل ههل ، مدیر ارشد Arburg ، به رویترز گفت: “بیماری همه گیر تاج تاثیری بر استراتژی توسعه و تولید میان مدت و بلند مدت ما ندارد.” “ما قاطعانه معتقدیم که اکنون ترمز دادن به نوآوری کاملاً اشتباه است.”

یک نظرسنجی در ماه سپتامبر توسط انجمن صنایع مهندسی مکانیک آلمان (VDMA) نشان داد که اکثر اعضا با حفظ یا افزایش بودجه های سرمایه گذاری در سال آینده ، با برنامه ریزی برای تقریباً یک پنجم ، افزایش 10 درصدی یا بیشتر.

“فرصت عظیم”

داستان های موفقیت مانند استهیل ، یک تصویر مختلط COVID-19 در آلمان را نادیده می گیرد. اتحادیه اتاق های صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK) در 13000 شرکت نشان داد که در تمام بخش ها ، از هر 11 شرکت یک شرکت در معرض ورشکستگی قرار دارد.

پاتریک-لودویگ هانتز در آژانس اعتباری آلمان Creditreform انتظار دارد 24000 ورشکستگی شرکت ها در آلمان پس از 16000 تا 17،000 در سال 2021 در سال 2021 انجام شود.

و مشاغل وابسته تر به جریان نقدینگی ماهانه رنج می برند. اتحادیه هتل ها و رستوران های آلمان (DEHOGA) اعلام کرد که یک نظرسنجی ماه گذشته از 8،868 کسب و کار در این بخش نشان داده است که 71.3٪ آنها از وجودشان ترس دارند.

Commerzbank ، با این حال ، می گوید بسیاری از شرکت های صنعتی Mittelstand بافرهای مالی را برای از بین بردن طوفان دارند.

این بانک دارای تیمی است که به طور دقیق سلامت مشتریان خود را بررسی می کند ، از مدل های کسب و کار گرفته تا ارقام مربوط به ترافیک مشتری و انجام بحث های منظم با مدیران ، همه موارد را بررسی می کند. این در حالی است که در ژانویه معافیت از شرطی که باعث می شود بنگاه های اقتصادی در آن بحران زده شود ، افزایش قابل توجهی در ورشکستگی خواهد داشت ، اما افزایش عظیم پیش بینی نشده توسط برخی.

کریستین رادماچر ، رئیس مهندسی مالی در بانک گفت: “هیچ هجوم دیوانه واری (برای اعتبار) وجود ندارد.” “بسیاری از مشتریان ما بافر دارند و مشکلی برای نقدینگی ندارند.”

Koerber در هامبورگ یکی دیگر از شرکتهای Mittelstand است – با مشاغل مختلف از هوش مصنوعی گرفته تا ماشین آلات تا بسته بندی دستمال توالت – که با سرمایه های مالی گسترده به همه گیر می رود و قصد ندارد پای خود را از رکاب خارج کند.

“ما امسال و سال آینده سرمایه گذاری های مداوم و قابل توجهی در تحقیق و توسعه و دیجیتالی سازی بیشتر انجام داده ایم و خواهیم داد. تقاضا برای راه حل های دیجیتال توسط کرونا افزایش چشمگیری یافته است – این یک فرصت بزرگ برای ما است” استفان سیفرت رئیس اجرایی به رویترز گفت.

تخریب خلاقانه؟

در مونیخ ، سازنده تجهیزات ساختمانی وکر نئوسون گفت که در حال بررسی برخی از سرمایه گذاری های خود است ، اما همچنین تحقیق و توسعه خود را ادامه می دهد.

مدیر اجرایی مارتین لنر گفت: “این بحران یک عمل متعادل سازی بین بهینه سازی هزینه ، افق برنامه ریزی بسیار کوتاهتر و فشار برای نوآوری است.”

گروه ebm-papst که موتورهای الکتریکی و فن های پیشرفته می سازد ، امسال نیز علی رغم کاهش 30 درصدی گردش مالی در ماه آوریل ، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را ثابت نگه داشته است. استفان براندل ، رئیس اجرایی ، گفت: “اکنون ما ماه به ماه در حال پیشرفت هستیم.”

شرکتی که در مالفینگن مستقر است به دنبال بهره مندی از سه گرایش کیفیت هوا است که به دلیل همه گیر شدن قیمت بالایی دارد. دیجیتالی شدن ، که می تواند با استفاده از طرفداران برای خنک کردن سرورها ؛ و تقاضا برای محصولاتی که برق کمتری مصرف می کنند.

برای بسیاری از بازماندگان ، این بحران همچنین تغییرات را تسریع می کند.

یکی از این شرکتها MAHLE GmbH است که قطعات خودرو را از سیستم انتقال قدرت به تهویه مطبوع تولید می کند. این شرکت قصد دارد دو کارخانه آلمان را تعطیل کرده و سایر هزینه ها را کاهش دهد تا با تغییرات فناوری در بخش خود سازگار شود و تقاضا را به دلیل بیماری همه گیر کاهش دهد.

اما علی رغم کاهش فروش در حدود 20٪ در سال جاری ، مدیر اجرایی Joerg Stratmann گفت که این تحقیق و توسعه را در “سطح بالایی” مانند هزینه کردن میلیون ها دلار در یک مرکز توسعه در نزدیکی اشتوتگارت با 100 مهندس که اخیراً افتتاح شده است ، حفظ می کند.

باید دید آیا Mittelstand در حال “نابودی خلاقانه” است – اصطلاحی که در دهه 1940 توسط جوزف شومپیتر اقتصاددان اتریشی رواج یافت تا شرکت های غیرقابل انعطاف را برای ایجاد جایگاه برای شرکت های پویاتر توصیف کند.

اما آن شرکت ها در بخش مناسب با ترازنامه های سالم می گویند که آماده اند با اطمینان سازگار شوند.

برندل از ebm-papst گفت: “ما می خواهیم از فرصت این بحران استفاده کنیم.”