رکود اقتصادی هند: سرایت مالی یک خطر نیست، رکود در بازارهای صادرات نگران کننده است: Nirmala Sitharaman

وزیر دارایی سوالاتی را در مورد اقتصاد، مالیات و ریسک های جهانی که کشور با آن مواجه است، مطرح کرد.
در جوایز ET برای تعالی شرکتی. گزیده هایی از تعامل با بودیساتوا گانگولی ET ویرایش شده است

شما به تازگی از آمریکا برگشته اید. حس شما از بخش مالی در آنجا چیست؟ آیا خطر سرایت می بینید؟
اگر قوانین سرایت را رعایت کنید، اگر همه بانک‌های مرکزی تقریباً متوالی به اقدامات فدرال رزرو واکنش نشان دهند، و در نتیجه متوجه می‌شوید که اروپا بیشتر در معرض خطر رکود قرار دارد. من فکر می کنم، از یک سال و نیم گذشته، به تدریج بانک مرکزی ما در حال جدا شدن از خود است – نه اینکه حتی قبل از آن کاملاً با فدرال رزرو ایالات متحده مرتبط بود. بنابراین، برای هند، من فکر می‌کنم که خطر سرایت واقعاً مشکلی نیست، اما این خطر به این معنا وجود دارد که بازارهایی که به آنها صادرات دارید در رکود قرار می‌گیرند. سپس تقاضا کاهش می یابد، صادرات شما آسیب می بیند. بنابراین این خطر قطعا وجود دارد. اما من فکر می‌کنم خطر سرایت معمولاً به رفتار بانک‌های مرکزی مربوط می‌شود.

RBI اخیراً افزایش نرخ بهره را متوقف کرده است. به نظر شما آیا ما در نرخ بهره به اوج رسیده ایم؟
من فکر می‌کنم عادلانه است که به RBI زمین خود را بدهیم و این برای آنهاست که تماس بگیرند و فکر می‌کنم اکثر شما از توقف RBI بسیار خوشحال هستید. بنابراین، من واقعا نمی توانم متفاوت صحبت کنم، می توانم؟ بنابراین، هیچ نظری در مورد آن وجود ندارد زیرا RBI از زمین حس می کند، حس میل ما را برای حرکت رو به جلو از نظر رشد دریافت می کند و همچنین می بیند که چگونه پیامدهای رکود در جای دیگر می تواند به ما ضربه بزند. بنابراین، من فکر می کنم ما باید مطمئن باشیم که RBI گام درست و تصمیم درست را برای دور بعدی نیز خواهد برد.

آیا فکر می‌کنید تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به اضافه احتمال اینکه بادهای موسمی به دلیل اثر ال نینو در سمت ضعیف‌تر قرار بگیرد، بر تورم فشار وارد می‌کند؟
خوب هر سال، هر فصل این سوال پیش روی ما می آید. اکنون شاهد وقوع چنین رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی تاریخی بوده‌ایم که الگویی برای مقابله با آن نداریم، اما با آن‌ها برخورد کرده‌ایم و قدم زده‌ایم و از کنار آن‌ها نیز گذشته‌ایم، خواه همه‌گیری باشد، چه جنگ و غیره. . اکنون ال نینو نیز چیزی نیست که برای اولین بار اتفاق می افتد. آماده کردن اقتصاد ما برای مواجهه با این نوع تأثیر بر موسمی یا عدم موفقیت موسمی نیز بخشی از آمادگی ما است. بنابراین هیچ عنصر جدیدی در آن وجود ندارد، اما بله، باید محتاط بود.

ما تعدادی انتخابات ایالتی و البته انتخابات سراسری در یک سال داریم. آیا احتمال افزایش فشارهای پوپولیستی را می بینید – به عنوان مثال، دولت های ایالتی طرح بازنشستگی قدیمی (OPS) را احیا می کنند؟

خوب، اولاً، این افزایش تقاضای پوپولیستی از طرف جمعیت نیست. بیشتر از طرف احزاب سیاسی است که فکر می کنم کارت دیگری برای پیروزی در انتخابات ندارند. مواردی از ایالت ها وجود دارد که حتی پس از مجانی های عالی، احزاب برنده نشده اند. من فکر می کنم برخی از ایالت ها بسیار مستعد ابتلا به آن هستند، برخی دیگر به طور گسترده ای.

اما اگر به بحث OPS و NPS (نظام بازنشستگی کشوری) اشاره می‌کنید، من می‌خواهم باور کنم که با ارسال بودجه، بحث‌های NPS و OPS کمی کمرنگ است. مفهوم حرکت، عوارض ناشی از حرکت، اکنون برای همه آشکار است. بنابراین، در مجموعه کنونی انتخابات، من فکر نمی‌کنم که این بحث به این دلیل باشد که ما کمیته‌ای به ریاست وزیر دارایی برای بررسی آن داریم. اما یک چیزی که در پشت ذهن من است، بازگشت به OPS احتمالاً بسیار غیرممکن خواهد بود. این برای ایالت A یا B نیست، هر ایالت بسیار بیشتر از آنچه می تواند تحمل کند، حتی در عرض پنج تا 10 سال بار خواهد داشت و پس از آن، بالون خواهد شد.

سرمایه بخش خصوصی به میزان مطلوب افزایش نمی یابد. بخش خصوصی در اینجا در این اتاق به شکلی غنی حضور دارد. آیا چیزی وجود دارد که بخواهید به آنها بگویید یا برای آن مسابقه بسازید؟
خوب، برای یک بار هم که شده، به نفع بخش خصوصی صحبت می کنم. اگر پس از کاهش مالیات شرکت ها در سال 2019 و مهلت (صنعت) تا مارس 2023 برای گسترش مشاغل یا راه اندازی مشاغل تولیدی جدید (برای استفاده از نرخ مالیات پایین 15٪) و اگر همه چیز در جهان وجود داشته باشد. طبیعی بود، گفتن به بخش خصوصی که واقعاً با رنگ های درخشان ظاهر نشده است، یک استدلال منطقی بود.

اما بلافاصله پس از کاهش مالیات، همه‌گیری و سپس ابهامات جنگ (اوکراین) را داشتید. اما علی‌رغم همه این‌ها، من هنوز می‌توانم شاهد پیشرفت‌های زیادی در حال وقوع، سرمایه‌گذاری‌های جدید باشم. در غیر این صورت، چرا چنین تأثیرگذاری در مورد هند و تلاش های آن برای آوردن انرژی های تجدیدپذیر وجود خواهد داشت؟ نگاه کنید که مردم با چه شدتی به هند می آیند (برای سرمایه گذاری در بسیاری از بخش ها) – چه نیمه هادی ها یا انرژی های تجدید پذیر یا خاک های کمیاب. این سیاست به خودی خود اکنون حتی بخش فضایی را نیز باز کرده است. بنابراین، آن (سرمایه گذاری خصوصی) در حال وقوع است. اما من نمی‌دانم این محرک از کجا آمده است، برخی داده‌ها نیز در جریان هستند که می‌گویند بخش خصوصی هند هنوز آماده نیست. من مطمئن هستم که آنها آماده هستند.

به طور حکایتی، به نظر می رسد نوعی افزایش در تعداد اعلامیه های مالیات بر درآمد، فرار از GST وجود دارد…
فکر می‌کنم صنعت می‌داند که حملات در کجا انجام می‌شود. بگذار خیلی رو راست باشم. من آن را توجیه نمی کنم. به یاد دارم در سال 2019، به خاطر آنچه برخی می گفتند «تروریسم مالیاتی» مورد سرزنش قرار گرفتم. چند بار در موردش از من سوال کردی من پیشنهاد نمی کنم که دیگر از این کلمه استفاده نمی شود. اینجا و آنجا ممکن است آزار و اذیت وجود داشته باشد. اما امروز، وقتی به داده‌های عمیق و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و بدون چهره نگاه می‌کنید، و این واقعیت که دنباله‌های شرکت‌های پوسته در چهره شما وجود دارد، نمی‌توانم ببینم که چگونه CBDT (هیئت مرکزی مالیات‌های مستقیم) یا CBIC (هیئت مرکزی مالیات‌های غیرمستقیم و گمرکات) می‌تواند یک تماشاگر بی‌صدا بماند. من خوشحالم که آنها به طور مؤثر دنبال آنها می روند زیرا در غیر این صورت، کسانی که واقعاً مالیات می پردازند، ایمان خود را به سیستم از دست خواهند داد. بنابراین، من نمی خواهم این گفتگوی ابدی درباره مقامات مالیاتی هند باشد. در واقع سازمان امور مالیاتی اکنون آماده پاسخگویی (شکایت مودیان) است. اما اگر قرار باشد از ترس اینکه متهم به راه انداختن نوع خاصی از تروریسم مالیاتی شوند ساکت بمانند، ناکارآمدی ها فقط تداوم خواهد داشت. ما این را نمی خواهیم. ما باید از افرادی که واقعاً مالیات می پردازند قدردانی کنیم و کسانی که از سیستم سوء استفاده می کنند باید فراخوانده شوند.

اجازه دهید به دو مورد از بزرگترین اصلاحات دولت برسم – GST و IBC. GST موفقیت آمیز است اما به نظر می رسد IBC با مشکلات مختلفی روبرو شده است…
IBC مشکلات خود را از نظر نداشتن اعضای کافی در نیمکت های NCLT و NCLAT دارد و پر کردن به موقع جای خالی انجام نمی شود. دلیلش این نیست که ما نمی خواهیم. لایه‌های تصمیم‌گیری که فقط برای ردیابی افراد مناسب درگیر است تا کارآمد باشند، در عملیات یا تصمیم‌گیری‌شان شفاف باشند. در آن زمان زیادی صرف می شود زیرا انتصابات مشترکاً توسط دادگاه و دولت انجام می شود. عمل فی نفسه قوی است. با ورودی های صنعت به روز شده است. بنابراین، ما به صورت دوره‌ای در حال ایجاد آگاهی بر روی آن هستیم. به متخصصان نیز آموزش های خوبی داده می شود تا این روند را به تعویق نیندازند. با همه اینها، اگر مشکلی وجود داشته باشد، به آن اعتراف می کنم. ما واقعاً جای خالی نیمکت ها را به سرعت پر نکرده ایم.

بحث هایی در مورد اصلاح رژیم مالیات بر عایدی سرمایه هند وجود داشته است…
خب در این مرحله هیچ پیشنهادی پیش روی من نیست. دولت وقتی بخواهد این کار را انجام می دهد، اما در حال حاضر چیزی وجود ندارد.

در سخنرانی های قبلی به بودجه بندی جنسیتی اشاره شده بود. آیا برنامه ای وجود دارد؟
ما اکنون فراتر از آنچه بودجه بندی جنسیتی در سال های 2000، 2001-2002 گفته می شد، رشد کرده ایم. ما اکنون به سیاست‌های تحت رهبری زنان نگاه می‌کنیم، به این معنی که شما در آن به زنان اهمیت زیادی می‌دهید تا آن را به جلو ببرند و غیره. بنابراین، راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید به زنان برای توانمندسازی آنها دسترسی پیدا کنید. این فقط پولی نیست که به دست زنان می رود، بلکه سایر وسایلی است که برای زنان بسیار مهم است. بنابراین، من مطمئن نیستم که در بودجه بندی جنسیتی بسیار معمولی مرتبط با فرهنگ واژگان، اتفاقی در حال رخ دادن باشد، اما چیزهای زیادی برای زنان در حال وقوع است، سیاست گذاری مرتبط با زنان.