راجنات سینگ ریاست نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد

وزرای دفاع هند، روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) روز جمعه در نشستی که به میزبانی دهلی نو برگزار شد، درباره چالش‌های امنیتی منطقه‌ای و موضوعات مرتبط با آن بحث و تبادل نظر کردند. انتظار می رود در این نشست که به ریاست راجنات سینگ وزیر دفاع برگزار شد، وضعیت کلی افغانستان نیز بررسی شود.

لی شانگ فو وزیر دفاع چین، سرگئی شویگو از روسیه، سرهنگ شرعلی میرزو از تاجیکستان، سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی از ایران و سرهنگ قزاقستان روسلان ژاکسیلیکوف از جمله افرادی هستند که در این نشست در دهلی حضور دارند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان قرار بود از طریق حالت مجازی در این نشست شرکت کند.
مقامات دخیل در تدارکات این نشست گفتند که تمرکز اصلی رایزنی ها بر اوضاع امنیتی منطقه از جمله تحولات افغانستان خواهد بود.

آنها گفتند تقویت هماهنگی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه موثر با تروریسم و ​​افراط گرایی یکی دیگر از اولویت ها خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای یک بلوک اقتصادی و امنیتی با نفوذ است و به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های بین المللی فرامنطقه ای ظاهر شده است.

سازمان همکاری شانگهای در نشستی در شانگهای در سال 2001 توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. هند و پاکستان در سال 2017 به عضویت دائم آن درآمدند.

هند در سال 2005 به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای انتخاب شد و عموماً در جلسات این گروه در سطح وزیران که عمدتاً بر همکاری های امنیتی و اقتصادی در منطقه اوراسیا متمرکز است، شرکت کرده است.

هند علاقه شدیدی به تعمیق همکاری های امنیتی خود با سازمان همکاری شانگهای و ساختار منطقه ای ضد تروریسم (RATS) خود نشان داده است که به طور خاص به مسائل مربوط به امنیت و دفاع می پردازد.