دولت 14 داروی ترکیبی با دوز ثابت را ممنوع کرده است، به این دلیل که ممکن است برای مردم خطرآفرین باشد

دولت 14 داروی ترکیبی با دوز ثابت از جمله قرص های پراکنده نایمسولید و پاراستامول و شربت کلفنیرامین مالئات و کدئین را ممنوع کرده است زیرا این داروها “هیچ توجیه درمانی” ندارند و ممکن است برای مردم “خطر” داشته باشند. وزارت بهداشت روز جمعه در این خصوص اطلاعیه ای صادر کرد.

داروهای ممنوعه شامل داروهایی بودند که برای درمان عفونت‌های رایج، سرفه و تب استفاده می‌شدند – ترکیباتی مانند قرص‌های پراکنده نیمسولید + پاراستامول، کلفنیرامین مالئات + شربت کدئین، فولکودین + پرومتازین، آموکسی سیلین + برم هگزین و برم هگزین + دکسترومتورفان + آممونولتیوم + دکسترومتورفان + آممونولیت. برم هگزین + فنیل افرین + کلرفنیرامین + گوایفنزین و سالبوتامول + برم هگزین.

این اقدام به دنبال توصیه های یک کمیته تخصصی صورت می گیرد.

کمیته تخصصی گفت: “هیچ توجیه درمانی برای این FDC (ترکیب دوز ثابت) وجود ندارد و FDC ممکن است خطری برای انسان داشته باشد. بنابراین، به منظور منافع عمومی بزرگتر، لازم است ساخت، فروش یا توزیع این FDC ممنوع شود. FDC تحت بخش 26 الف قانون داروها و لوازم آرایشی، 1940. با توجه به موارد فوق، هر نوع مقررات یا محدودیتی برای اجازه استفاده در بیماران قابل توجیه نیست.

«و در حالی که بر اساس توصیه‌های کمیته کارشناسی و هیأت مشاوره فنی دارو، دولت مرکزی متقاعد شده است که بنا به مصلحت عمومی لازم و مصلحت است که ساخت و ساز برای فروش، فروش و توزیع را از طریق ممنوعیت تنظیم کند. در این اطلاعیه آمده است: استفاده انسانی از داروی مذکور در کشور.

داروهای FDC داروهایی هستند که حاوی ترکیبی از دو یا چند ماده دارویی فعال (APIs) در یک نسبت ثابت هستند. در سال 2016، پس از آنکه هیئت کارشناسی که به دستور دیوان عالی کشور تشکیل شده بود، اعلام کرد که این داروها بدون اطلاعات علمی به بیماران فروخته می شوند و این دستور به چالش کشیده شد، دولت در سال 2016 ممنوعیت ساخت، فروش و توزیع 344 ترکیب دارویی را اعلام کرد. توسط تولید کنندگان در دادگاه

14 FDC که در حال حاضر ممنوع شده اند، بخشی از آن 344 ترکیب دارویی هستند.