در حالی که چین همچنان به تبلیغ ویروس کرونا ادامه می دهد ، ووهان به عنوان یک ستاره ظاهر می شود

توسط ویویان وانگ

آنها یکی پس از دیگری با شکوفائی و هیاهو بیرون آمدند. یک مجموعه مستند شش ساعته که “اقدامات قهرمانانه اعضای حزب” و “جنگجویان با کتهای سفید” ووهان را نشان می دهد. یک درام ستاره دار ، 20 قسمتی که پزشکان وهان ، رانندگان زایمان و کارگران ساختمانی را تخیل می کند. یکی دیگر از برنامه های همه گیر ، با موسیقی متفرقه کرال ، که به گفته بینندگان ، آنها را با اشک خفه کرده است.

ووهان ، که یک بار مترادف ویرانی بود که ویروس کرونا می تواند ایجاد کند ، در سراسر چین به رسانه های درخشان تبدیل شده است ، که توسط مقامات به عنوان نمادی از مقاومت کشور پس از شیوع ، مورد ستایش قرار گرفته است.

آژانسهای تبلیغاتی ادای احترام تلویزیونی به شهر را آغاز کردند ، جایی که برای اولین بار شیوع آن در آمد ، در حالی که وزارت فرهنگ و جهانگردی ملی اپرای جدیدی را درباره پزشکان خود حمایت کرد. خبرگزاری های دولتی بر هجوم گردشگران به ووهان تأکید کرده اند و حداقل یک بیمارستان اخیراً از مدیران بازرگانی برای یک تور استقبال کرده است.

ووهان تا حدی مورد توجه شهرهای قهرمانان قرار گرفته است زیرا واقعاً بهبود چشمگیری یافته است. در حالی که ایالات متحده و سایر کشورها هنوز در برابر موج جنگ ادامه دارند ، موارد در آنجا و در سراسر کشور نزدیک به صفر است.

اما موج تحسین همچنین بخشی از کارزار هماهنگ شده توسط دولت چین برای قرار دادن ووهان – و با گسترش آن چین – به عنوان آرم جهانی حاکمیت برتر است. این یک فشار تبلیغاتی است که برای کمک به جلوگیری از خشم عمومی مردم در مورد اقدامات اشتباه دولت در هفته های ابتدایی همه گیری ایجاد شده است.

در اوج شیوع در چین ، ووهان کانون طغیان نادر خشم مقامات و تلاش آنها برای پنهان کردن ویروس بود. روایت های اخیر این تجربه را بازنویسی می کنند ، فقط موفقیت را جشن می گیرند و جای اندوه کمی ندارند.

یکی از درام های جدید نشان می دهد که رئیس بیمارستان در حالی که ووهان در ژانویه قفل شده است ، سخنرانی پرشوری را برای کارکنان خود انجام می دهد – سپس مستقیماً تا آوریل ، هنگامی که شیوع کنترل می شود ، کاهش می یابد. پزشکان با حرکت آهسته ، ماسک خود را برداشته و به دوربین لبخند می زنند. در حالی که پسرش اعلام کرد که او و همسر سابقش دوباره ازدواج می کنند ، یک قسمت از یک سری دیگر با ترخیص مادربزرگ از بیمارستان پایان می یابد.

دستورالعمل های رهبر ارشد چین ، شی جین پینگ ، در تمام قسمت ها تکرار می شود. در واقع ، وی در هفته های ابتدایی شیوع عمدتاً غایب بود.

نمایش ها در عناصر واقعیت بنا شده اند. برخی از قهرمانان اصلی داستان داستانی براساس افراد واقعی ساخته شده اند ، مانند یک رئیس بیمارستان که علی رغم مبارزه با بیماری مزمن خود اصرار به کار کرد. و این برنامه ها بخشی از درد اوایل شیوع بیماری را نشان می دهد ، هنگامی که پزشکان خسته در بیمارستان های غرق در لنگان لنگ می زنند و بستگان عزادار را آرام می کنند.

اما این درد به طور مطمئن به پایان های خوشی تبدیل می شود. هیچ خبری از افشاگرانی نیست که به دلیل هشدار به دوستان در مورد ویروس مجازات شدند. همچنین از شهروند روزنامه نگاری که قبل از دستگیری عوارض را مستند کرده اند – برخی از آنها هنوز مفقود هستند – تصدیق نمی شود.

یک رژیم سانسور شدید قضاوت در مورد افکار عمومی در چین را دشوار می کند و بسیاری از قسمت ها به صورت آنلاین مورد ستایش قرار گرفته اند. اما برخی نیز در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته اند ، و بینندگان انتقاد از درد و رنج شهر و داستان بیش از حد مرتب پیروزی را انتقاد می کنند.

گوا جینگ ، مددکار اجتماعی و فعال فمینیست که دفتر خاطرات خود را در مورد محاصره ووهان منتشر کرده است ، گفت که او نگران است که روایت رسمی مانع از گزارش واقعی بحران شود و خسارات سنگین آن را قابل قبول جلوه دهد.

گوا گفت: “این نوع روایت ، واقعاً سهم و فداكاری همه را تشخیص می دهد.” “اما همچنین تمام دردی را که مردم تجربه کرده اند پاک می کند ، و همچنین نمی پرسد ، آیا فداکاری های همه واقعاً لازم بود؟”

مسئولان به وضوح در فکر این بودند که چگونه داستان ووهان را از ابتدای بحران تعریف کنند. دولت در ماه فوریه یکی از نمایش های داستانی “با تو” را سفارش داد ، در حالی که مردم در ووهان هنوز درگذشتند و فیلمنامه نویس در ماه مارس از ووهان دیدار کرد ، در حالی که شهر هنوز در حصر بود. (سه روز قبل از ورود فیلمنامه نویس ، یک فیلم ویروسی نشان می داد که یکی از ساکنان ووهان از پنجره خود به سمت یک مقام بازدید کننده فریاد می کشد ، “همه چیز جعلی است!”)

به گفته رسانه های محلی ، یک مقام مسئول در دولت ایالتی رادیو ، فیلم و تلویزیون درباره دستور اجرای این برنامه گفت: “با استفاده از زبان و جزئیاتی که مردم عادی می توانند درک و احساس کنند ، شاهکارها و دستاوردهای چین در مبارزه با این اپیدمی را منعکس کنید.”

این نمایش ها در روایت وسیع تری از پیروزی ، که با تلاش چین برای راه اندازی مجدد اقتصاد تقویت شده است ، جای می گیرد. چند ده مدیر اجرایی شرکت های چند ملیتی اخیراً از ووهان بازدید کردند ، ظاهراً برای بحث در مورد فرصت های شغلی آینده ، اما آنها همچنین در یک بیمارستان گشت زدند و ستایش فراوانی را برای پاسخ چین به این اپیدمی ارائه دادند. لویی ویتون ماه گذشته ووهان را به اولین ایستگاه یک نمایشگاه مسافرتی جدید تبدیل کرد.

ووهان و ساکنان آن پس از یک قفل وحشیانه 76 روزه که شهر را از نظر روحی آسیب دید و از نظر اقتصادی آسیب دید ، دلیل خوبی برای جشن گرفتن دارند. این شهر ، با مهمانی های استخر پر از پارک و شهربازی های شلوغ ، اکنون اثبات احیای گسترده تر این کشور است – و چین سپاسگزار است.

وانگ ژیی ، یک هنرمند 30 ساله ، گفت که وقتی از کنار بیمارستانهای شهر عبور می کرد ، اغلب گلها و سایر هدایای تشکر را می دید که بیرون از خانه مانده اند.

هنگامی که شیوع بیماری آغاز شد ، وانگ برای کار در شانگهای بود و در یافتن مکانی برای اقامت مشکل داشت. مردم از پلاک های ووهان و کارت شناسایی ووهان دور شدند. حالا وقتی او ووهان را ترک می کند ، مردم وقتی می فهمند اهل وهان است تحسین یا همدردی می کنند.

وی با اشاره به اقدامات کنترل اپیدمی این شهر گفت: “همه می دانند که ووهان اکنون امن ترین مکان است.”

اما تلاش های تبلیغاتی باعث عصبانیت افرادی شده است که ظهور مقامات و جزئیات دقیق آن را تلاشی برای انکار آنچه مردم برای خود می دیدند می دانند.

یکی از درام های جدید ، “قهرمانان در راه آسیب” ، انتقادات شدیدی را در فضای مجازی به دلیل اینکه زنان در مبارزه با ویروس سهیم نیستند ، به دنبال داشت. بعد از اینکه یک سریال مستند متفاوت ، تهیه شده توسط صدا و سیما ، از لی ونلیانگ ، پزشکی که به دلیل هشدار دادن به دوستان در مورد ویروس مجازات شد و سپس بعداً به دلیل آن درگذشت ، نام برد ، کاربران اینترنت این محکومیت را محکوم کردند.

“تقریباً کمی زود است. این هنوز هم یک مسئله واقعاً خام است. “ماریا رپنیکووا ، دانشمند سیاسی در دانشگاه ایالتی جورجیا که در زمینه تبلیغات چینی مطالعه کرده است ، در مورد ادای احترام ووهان گفت.

وی افزود: سرعت تولید نمایش های جدید تمایل دولت را برای “شکل دادن سریع این گفتمان ، با کارآیی بیشتر ، در سیستم عامل های بیشتر” برجسته کرد. “از آنجا که این یک واقعه واقعاً آسیب زا است و من مطمئن هستم که بسیاری از افراد احتمالاً مدت زمان طولانی از آن بهبود خواهند یافت.”

برخی از ساکنان گفتند که زخم های شیوع در اطراف آنها را در کنار علائم بهبودی دیده اند.

سوفیا هوانگ ، وکیل دادگستری ، گفت رانندگان تاکسی که با آنها ملاقات کرده است غالباً از وضعیت بد تجاری شکایت دارند و هنوز نگران شیوع مجدد آن هستند. یکی از دوستانش به شدت از ویروس بیمار شده بود و مدتی را در یکی از بیمارستان های موقت ووهان گذراند.

هنگامی که وی اخیراً از یک دادگستری بازدید کرد ، شنید که مردی به قاضی گفت که می خواست از بیمارستان شکایت کند زیرا پدرش را در این بیماری همه گیر کرده است. او بعد از فوت پدرش در اثر ویروس ، مشتری داشت که درگیر اختلاف ارث بود.

هوانگ 35 ساله گفت: “من فکر می کنم بسیاری از مردم ووهان هنوز هم نوعی درد را تجربه می کنند.” “ما در واقع به اندازه رسانه ها موفق نیستیم. ”

وی گفت که او با کمال میل یک مستند عینی درباره شیوع این بیماری را که هم پیروزی های دولت و هم اشتباهات آن را به حساب می آورد ، تماشا می کند. “اما بدیهی است که اکنون امکان پذیر نیست.”