دادگاه سعودی علی رغم فشارهای ایالات متحده ، شهروند آمریکایی-سعودی را به 6 سال زندان محکوم کرد

بیروت: دادگاه سعودی روز سه شنبه ولید الفتیاحی ، پزشک برجسته آمریکایی-سعودی را با وجود فشارهای آمریکا برای آزادی وی ، به شش سال زندان و 6 سال حبس اضافی برای سفر محکوم کرد ، خانواده و دو منبع مطلع از این پرونده گفتند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: فیتاحی به اتهاماتی از جمله اخذ تابعیت آمریکا بدون اجازه و انتقاد از سایر کشورهای عربی در توییتر با نقض قانون جرایم سایبری محکوم شد.

وی همچنین به جرم حمایت و همدردی با یک سازمان تروریستی محکوم شد ، به نظر می رسد این یک اشاره به اخوان المسلمین است ، یک گروه اسلامی تأثیرگذار که عربستان سعودی آن را یک سازمان تروریستی می داند اما ایالات متحده این کار را نمی کند. دادگاه یک اتهام مربوط به تأمین مالی ترور را لغو کرد.

گروه های مدافع حقوق این پرونده را انگیزه ای سیاسی توصیف کرده اند.

فیتاحی در سال 2017 تحت کارزار ولیعهد محمد بن سلمان ولیعهد ضد فساد بازداشت شد ، که صدها تن از سلطنت ها ، وزرا و بازرگانان را به خالص خود درآورد و آنها را در هتل ریتز کارلتون ریاض نگه داشت.

احمد پسر فیتاحی گفت: “کافی نبود که آنها ناخواسته پدرم را ناپدید و زندانی و شکنجه کنند.” “رهبران سعودی می خواستند با محکومیت پدرمان بیشتر به ما درد و رنج برسانند.”

“ما از این مجازات ناعادلانه عصبانی هستیم و از رئیس جمهور ترامپ و رهبران کنگره می خواهیم فورا مداخله کنند.”

پس از آن ، فیتاحی در ژوئیه 2019 از بازداشت آزاد شد ، اما با ادامه دادرسی ، پادشاهی وی را از ترک کشور منع کرد. پسرش گفت ، همسر و شش فرزند او ، همه شهروندان ایالات متحده ، از سفر منع شده اند و دارایی های این خانواده نیز مسدود شده است.

فیتاحی آموزش دیده توسط ایالات متحده در زمان بازداشت یک بیمارستان خصوصی در شهر جده در دریای سرخ را اداره می کرد و به عنوان یک سخنران مذهبی انگیزشی برجسته شده بود. یک منبع خانوادگی گفت: وی به وزیر بهداشت پادشاهی در مورد همه گیری در بین جلسات دادرسی مشاوره داد.

دفتر رسانه ای دولت سعودی بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این منبع خانوادگی گفت: دو دیپلمات آمریکایی در جلسه صدور حکم حضور داشتند. کاخ سفید بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: “ما از شنیدن مجازات دکتر ولید فیتحیحی ناامید شده ایم و به دنبال درک کاملی از حکم علیه او هستیم.”

در ماه اکتبر ، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وی این پرونده را با همتای سعودی خود ، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در میان گذاشته و خواستار لغو ممنوعیت سفر شده است.

سناتورهای آمریکایی این مجازات را محکوم کردند.

پاتریک لیهی دموکرات در توئیتی نوشت: “مقامات سعودی بار دیگر تمایل خود را برای پایمال کردن حقوق اساسی نشان دادند.”

این پادشاهی ، یک غول صادر کننده نفت و خریدار عمده سلاح های آمریکایی ، پس از شکست انتخاباتی ترامپ در 3 نوامبر ، از حامیان جدی ولیعهد ، با بررسی بیشتر پرونده حقوق بشر مواجه است.

روابط آنها محافظی در برابر انتقادات بین المللی بود که ناشی از قتل وحشیانه جمال خاشوگی روزنامه نگار سعودی در سال 2018 و بازداشت فعالان حقوق زنان بود.

رئیس جمهور منتخب جو بایدن گفته است که موضع محکم تری را اتخاذ خواهد کرد.