خروجی کارخانه پس از 6 ماه افزایش می یابد. تورم خرده فروشی به بالاترین سطح 6 ساله رسیده است

در یک کیسه مخلوط از شاخص های اقتصادی ، با سرعت گرفتن روند بهبود اقتصادی ، تولید کارخانه هند پس از شش ماه فاصله در سپتامبر گسترش یافت. با این حال ، تورم خرده فروشی در اکتبر به بالاترین حد در شش سال گذشته صعود کرد ، که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی است و کاهش بیشتر پول را رد می کند.

تولید صنعتی ، همانطور که با شاخص تولید صنعتی (IIP) اندازه گیری می شود ، در سپتامبر 0.2 درصد رشد نشان می دهد ، در مقایسه با 4.6 درصد کاهش در مدت مشابه سال گذشته. با این حال ، تولید همچنان منقبض شد. داده های اصلاح شده نشان داد که تولید صنعتی در ژوئن 19.5 درصد و در آگوست 7.3 درصد منقبض شده است. تخمین های قبلی نشان می دهد که IIP در ماه آگوست 8٪ کاهش می یابد.

تورم خرده فروشی در ماه اکتبر به 7.61 درصد افزایش یافت ، بیش از نرخ مورد نظر ، در مورد تورم عزیزترین مواد غذایی که 11.07 درصد بود. تورم قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر 7.27٪ بود.

در شش ماهه نخست سال مالی 21 ، تولید کارخانه هند 21.1٪ در مقایسه با رشد 1.3٪ در دوره قبل کاهش یافته است.

Madan Sabnavis ، اقتصاددان ارشد در CARE Ratings ، گفت: “فشار مثبت در ماه اكتبر نیز شتاب خواهد گرفت ، در حالی كه تعداد فروش خرده فروشی مثبت است.”

معدن و برق به ترتیب 1.4 و 4.9 درصد رشد کردند در حالی که تولید 0.6 درصد کاهش یافت.

Devendra Pant ، اقتصاددان ارشد ، India Ratings گفت: “با این حال ، پیش از شروع شادی ، شاید ارزش داشته باشد که ذکر کنیم بدون پایه پایین سال گذشته امکان پذیر نبود.”

در میان زیرمجموعه های IIP ، کالاهای سرمایه ای – شاخص سرمایه گذاری – شدیدترین افت 3.3 درصدی را شاهد بوده اند. از هر 20 زیرشاخه تولید ، ده مورد رشد در ماه سپتامبر گزارش دادند. تولید با دوام های مصرفی ، شاخص تقاضای شهری ، 2.8٪ رشد کرد در حالیکه مصرف کنندگان غیرقابل ماندگاری با 4.1٪ بیشترین رشد را از همه مشاهده کردند.

اقتصاد هند در ماه اکتبر با جمع آوری مالیات کالاها و خدمات (GST) 10 درصد بالاتر از دوره مربوط به سال گذشته و حمل و نقل کالا در راه آهن در دو ماه گذشته با رشد 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شد.

با این حال ، اقتصاددانان هشدار دادند که به دلیل هزینه های جشن و اقدامات محرکه ای که روز پنجشنبه توسط دولت اعلام شد ، تأمین هزینه های مربوط به پست بعد از ماه نوامبر روندی برای تماشا خواهد بود.

تورم بالاتر

تورم خرده فروشی در اکتبر 2020 به بالاترین میزان 77 ماهه یعنی 7.61 درصد رسید. بالاترین نرخ در ماه مه 2014 بود. تورم مواد غذایی به دلیل تورم سبزیجات با 22.51٪ در ماه اکتبر از 20.73٪ در ماه گذشته بود. تورم در نبض ها 18.67 درصد از 14.67 درصد افزایش یافت در حالی که در گوشت و ماهی در ماه اکتبر 18.7 درصد افزایش یافت در مقایسه با 17.6 درصد افزایش در سپتامبر. تورم پوشاک و کفش 3.17 درصد در مقایسه با 3.04 درصد در ماه سپتامبر بود.

مجموعه داده ها