جنرال موتورز برای جایگزینی کیسه های بادی تاکاتا 7 میلیون وسیله نقلیه را در سطح جهان فراخواند

دیترویت: جنرال موتورز حدود 7 میلیون وانت بزرگ و SUV را در سراسر جهان فراخوانی می کند تا جای بادکننده های کیسه هوای بالقوه خطرناک تاکاتا را بگیرد.

این اقدام روز دوشنبه پس از آن صورت گرفت كه دولت آمریكا به خودروساز گفت كه مجبور است 6 میلیون خودرو را در ایالات متحده فراخواند

این فراخوان حدود 1.2 میلیارد دلار برای سازنده خودروی دیترویت هزینه دارد ، یعنی حدود یک سوم درآمد خالص آن تاکنون در سال جاری.

جنرال موتورز می گوید که با فراخوان مبارزه نخواهد کرد ، حتی اگر معتقد است که این وسایل نقلیه ایمن هستند.

این خودروساز از سال 2016 چهار بار برای جلوگیری از یادآوری درخواست آژانس کرده است و ادعا می کند که درزهای بادکننده کیسه هوا در جاده و در حال آزمایش ایمن بوده است. اما اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه روز دوشنبه دادخواست ها را رد کرد و گفت که تورم ها هنوز هم خطر انفجار دارند.

مالکانی که نظرات خود را با NHTSA ثبت کردند گفتند که این شرکت سود خود را بیش از ایمنی می گذارد

انفجار تورم های تاکاتا با فراخواندن حداقل 63 میلیون تورم باعث بزرگترین مجموعه فراخوان خودکار در تاریخ ایالات متحده شد. دولت آمریكا می گوید تا سپتامبر بیش از 11.1 میلیون نفر اصلاح نشده بودند. حدود 100 میلیون تورم در سراسر جهان فراخوانده شده است.

تاکاتا از نیترات آمونیوم فرار برای ایجاد یک انفجار کوچک برای پر کردن کیسه های هوا در هنگام سقوط استفاده کرد. اما این ماده شیمیایی می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت خراب شده و با نیروی بیش از حد منفجر شود و یک کنیستر فلزی را از هم بپاشد و ترکش ترک دهد.

بیست و هفت نفر در سراسر جهان توسط تورم های منفجر شده از جمله 18 نفر در ایالات متحده کشته شده اند

این فراخوان شامل کامیون های کاملاً جنرال موتورز و SUV های مربوط به سال های مدل 2007 تا 2014 از جمله وانت های شورلت سیلورادو 1500 ، 2500 و 3500 است. سیلورادو پرفروش ترین خودروی جنرال موتورز است و دومین خودروی پرفروش در ایالات متحده است. همچنین شورلت سوبوربان ، تاهو و بهمن ، کادیلاک اسکالاد ، GMC سیرا 1500 ، 2500 و 3500 و GMC یوکان تحت پوشش این خودرو قرار دارند.

بیش از چهار سال طول کشید تا آژانس به تصمیم خود برسد ، که به پایان دوره چهار ساله رئیس جمهور دونالد ترامپ می رسد.

NHTSA در بیانیه ای آماده گفت که تمام داده های موجود در مورد کیسه های هوا را تجزیه و تحلیل می کند ، از جمله مهندسی و تجزیه و تحلیل آماری ، آزمایشات پیری و داده های صحرایی.

“بر اساس این اطلاعات و اطلاعات ارائه شده به دفتر عمومی دادخواست ، NHTSA نتیجه گرفت که تورم های جنرال موتورز مورد نظر در معرض خطر همان نوع انفجار پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما و رطوبت زیاد مانند سایر تورم های فراخوانی شده تاکاتا قرار دارند” گفت

در این بیانیه آمده است که این شرکت 30 روز مهلت دارد تا یک برنامه پیشنهادی را برای اطلاع صاحبان خودرو و شروع فراخوان به NHTSA ارائه دهد.

جنرال موتورز گفت كه اگرچه معتقد است كه فراخوان براساس سوابق واقعي و واقعي قابل توجيه نيست ، اما به تصميم NHTSA عمل خواهد كرد.

سخنگوی جنرال موتورز ، دان فلورس روز دوشنبه گفت که هیچ یک از باد کننده ها در مزرعه یا آزمایش های آزمایشگاهی از بین نرفته اند. اما او گفت كه جنرال موتورز خواهان درگیری با دولت نیست.

“اگرچه اطمینان داریم که تورم در وسایل نقلیه GMT900 خطری غیر منطقی برای ایمنی ایجاد نمی کند ، اما همانطور که در این زمینه طراحی شده است به عملکرد خود ادامه می دهیم و مطابق با نتایج مطالعات تسریع شده پیری به عملکرد خود ادامه خواهیم داد ، اما ما رعایت خواهیم کرد با تصمیم NHTSA برای حفظ اعتماد و اطمینان مشتریان و تنظیم کنندگان ، “او در یک ایمیل گفت.

NHTSA گفت ، این تصمیم به این معنی است که همه تورم های تاکاتا نیترات آمونیوم در ایالات متحده فراخوانده می شوند. در اوایل سال جاری آژانس تصمیم گرفت که به دنبال فراخوان از باد کننده های دارای ماده شیمیایی جاذب رطوبت به نام ماده خشک کننده نباشد. اما NHTSA گفت این تورم ها را کنترل کرده و در صورت بروز مشکلی اقدام خواهد کرد.

در دادخواست سال 2019 به NHTSA ، جنرال موتورز گفت که باد کننده ها مطابق مشخصات آن طراحی شده اند و ایمن هستند ، بدون انفجار حتی اگر نزدیک به 67000 کیسه هوا در این زمینه مستقر شده باشند.

اما تاکاتا بر اساس توافق نامه سال 2015 با دولت ، تورم های جلو مسافر جنرال موتورز را معیوب اعلام کرد.

GM در دادخواست خود گفت كه نورثروپ گرومن با قرار دادن مصنوعی آنها در معرض دوچرخه سواری رطوبت و دما ، 4270 تورم را آزمایش كرد و هیچ انفجار یا استقرار غیر عادی وجود نداشت. این می گوید GM “ثابت کرده است که قرار گرفتن در معرض رطوبت و دوچرخه سواری دما در بدترین حالت باعث پارگی تورم نمی شود … در هر نقطه حتی در تخمین های عمر خودرو غیر محافظه کارانه غیر واقعی.”

سهام GM در معاملات صبح دوشنبه نزدیک به 3 درصد افزایش یافت و به 44.16 دلار رسید.

رانندگان می توانند با مراجعه به https://www.nhtsa.gov/recalls و وارد کردن شماره شناسایی 17 رقمی وسیله نقلیه خود ، بررسی کنند که آیا وسایل نقلیه آنها فراخوانده شده است.

این فراخوان ها تاکاتا ژاپن را به ورشکستگی سوق داد و علیه این شرکت اتهامات کیفری وارد کرد. سرانجام توسط یک تامین کننده قطعات خودرو متعلق به چین خریداری شد.