بخش سازمان یافته غیر سازمان بیش از آنچه Q1 و Q2 به دست آورد رنج برد: Pronab Sen

پروناب سن، اقتصاددان و آمارد ارشد سابق هند ، می گوید
شانتانو ناندان شارما که استفاده از پروکسی ها و نظرسنجی ها برای محاسبه بهره وری بخش غیررسمی در یک بحران مانند Covid کار نمی کند. گزیده های ویرایش شده:

از آنجا که تحریفات به طور غیرمعمولی زیاد است ، شرکت ها و سرمایه گذاران چگونه باید تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوره Covid را بخوانند؟

نرخ رشد نسبت به آنچه شما اندازه گیری می کنید بسیار حساس است. اگر یک دوره غیرطبیعی بد زودتر رخ داده باشد و شما آن را به عنوان پایه در نظر بگیرید ، همه چیز خوب به نظر می رسد. و اگر داده ها را با یک دوره بسیار خوب مقایسه می کنید ، بد به نظر می رسد. بنابراین داده های نرخ رشد در شرایط عادی خوب نیستند ، اما هرگاه انحراف زیادی از یک روند ایجاد شود ، نرخ رشد می تواند بسیار گمراه کننده باشد.

چگونه باید آن اعداد را خواند؟

در شرایطی مانند این ، همیشه بهتر است که ارقام تولید ناخالص داخلی مطلق ، به معنی سطح ، ردیابی شود. مسئله این است که ما چنان مشروط به مشاهده نرخ رشد هستیم که تمایل به فراموش شدن زمینه داشته باشیم. به عنوان مثال ، سه ماهه اول سال آینده به دلیل پایین بودن پایه ، مثبت بزرگی خواهد بود. به عنوان مثال ، روش صحیح برای بررسی سطح تولید ناخالص داخلی Q1 از 2221-2021 مقایسه آن با دوره مشابه 2019-2020 خواهد بود. ایده این است که شما برای مقایسه به نزدیکترین حالت عادی برگردید. در موارد خاص ، این تأخیر حتی می تواند دو سال یا بیشتر باشد. تا زمانی که در یک روند قرار دارید ، رشد تولید ناخالص داخلی شاخص خوبی برای اقتصاد است. اما وقتی خود جهت تغییر می کند – مثبت منفی می شود یا منفی مثبت می شود – آنگاه این عدد مشکل ساز می شود. سپس باید آن را با یک دوره مناسب مقایسه کنید.

می توانید چند مثال بزنید؟

هند در دهه های 1960 و 1970 چنین تلاطمی را تجربه کرد ، هرچند که به این بزرگی نبود ، اما زمانی که مانسونهای بدی داشتیم. در آن زمان کشاورزی برای اقتصاد بسیار مهم بود. آمریکای لاتین شاهد چنین آشفتگی و تحریف در اقتصاد بود.

بحران مکزیک (که منجر به کاهش ناگهانی ارزش پزو در سال 1994 شد) یک نمونه کلاسیک است. پس از آن بحران آسیای شرقی در سال 1997 بود. در همه این شرایط ، مقایسه از سطح تولید ناخالص داخلی بود و نه از نرخ رشد.

شاخص های اقتصادی ما در دوره کووید چقدر دقیق جمع آوری شده اند؟ غالباً ، پروکسی ها برای اندازه گیری بخش غیررسمی ما استفاده می شوند. به عنوان مثال ، در مورد بخش تولید غیر سازمان یافته ، ما از شاخص تولید صنعتی استفاده می کنیم. در بخش تجارت ، که بسیار بزرگ است ، ما از داده های GST به راحتی در دسترس استفاده می کنیم. در برخی موارد ، از داده های استخدام استفاده می شود. برای محاسبه بخش غیررسمی ، از نظرسنجی استفاده می شود. اما این پروکسی ها ممکن است در این نوع همه گیر بودن خیلی دقیق نباشند. به همین دلیل است که بسیاری از ما بر این باوریم که بخش غیر سازمان یافته در واقع بیش از آنچه در داده های تولید ناخالص داخلی دو سه ماهه اول ثبت شده آسیب دیده است. هر دو رقم Q1 و Q2 بهتر از واقعیت است.

پیش بینی های مختلف توسط آژانس های ملی و بین المللی چقدر قابل اعتماد هستند؟

همه پیش بینی ها در شرایط عادی از دقت منطقی برخوردارند. آنها از مدل های خاصی استفاده می کنند. تمام مدلهای اقتصادی تداوم را در نظر می گیرند ، به این معنی که همه چیز به عنوان یک روند در حال حرکت است. این یک حرکت است ، بالا یا پایین ، اما هیچ چیز چشمگیری نیست. اما در لحظه ای که یک ناپیوستگی وجود دارد ، مانند قفل کردن یا برچسب زدایی ، همان مدل ها خراب می شوند. و سپس پیش بینی ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.