افغانستان تنها زمانی می تواند موفق شود که تروریسم دیگر از مرز دیورند: هند عبور نکند

دهلی نو: هند در اشاره ای مبهم اما قاطع به پاکستان ، روز جمعه در سازمان ملل تأیید کرد که افغانستان تنها در مواقعی که دیگر تروریسم از خط دیورند عبور نکند ، می تواند موفق شود ، و اظهار داشت که کسانی که به تروریست ها پناهگاه می دهند باید پاسخگو باشند و شورای امنیت باید صریح علیه چنین نیروهایی صحبت کند.

“این نظر ما است که روند صلح و خشونت نمی توانند دست به دست هم دهند و ما خواستار آتش بس فوری و فوری هستیم. برای صلح پایدار در افغانستان ، ما باید به پناهگاه ها و پناهگاه های امن تروریست ها که در آنسوی خط دیورند فعالیت می کنند پایان دهیم. ”

وی در جلسه فرمول آریا با موضوع “شورای امنیت برای حمایت از روند صلح در افغانستان چه کاری می تواند انجام دهد” ، گفت که گزارش تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم ها تحت کمیته تحریم های القاعده / داعش همچنین بر حضور جنگجویان خارجی در افغانستان. تیرومورتی گفت ، برای پایان دادن به خشونت در افغانستان ، باید این زنجیره های تأمین تروریست شکسته شود ، افزود: “وقت آن رسیده است که شورای امنیت به صراحت علیه خشونت و نیروهای تروریستی صحبت کند و علیه پناهگاه های تروریست ها و پناهگاه های امن آنها اقدام کند.”

وی افزود: “افغانستان تنها زمانی می تواند موفق شود كه تروریسم دیگر از مرز دیورند عبور نكند. ترور و خشونت نمی تواند ابزاری برای شکل دادن به آینده افغانستان و یا دیکته کردن انتخاب های افغان ها باشد. اطمینان از اینکه هیچ کس پناهگاهی برای تروریست هایی که افغانستان یا هر کشور دیگری در منطقه را تهدید می کنند ، فراهم نمی کند. کسانی که چنین می کنند باید پاسخگو باشند. ”

خط دیورند مرز 2640 کیلومتری مرز افغانستان و پاکستان است.

تیرومورتی خاطرنشان کرد که افغانستان امروز در یک مقطع حساس قرار دارد و برای جامعه بین المللی ، به ویژه شورای امنیت ، ارسال پیام صحیح به همه ذینفعان بسیار حیاتی است.

وی تأکید کرد که هدف کلی “تلاش ما فقط ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان بوده است ، زیرا این امر برای صلح و امنیت کل منطقه بسیار مهم است” و برای دستیابی به این هدف ، شورای امنیت شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که روند صلح باید به رهبری افغانستان ، تحت مالکیت افغان ها و تحت کنترل افغانستان باشد.

تیرومورتی خاطرنشان کرد که اطمینان از این که مسئله حقوق کامل ترانزیت به افغانستان برای استخراج قیمت سیاسی از افغانستان مورد استفاده قرار نگیرد ، مهم است.

“جامعه جهانی باید ذهنیت های قرون وسطایی را ناامید کرده و در جهت رفع موانع ترانزیتی مصنوعی تحمیل شده بر افغانستان تلاش کند. این باید اطمینان حاصل کند که کلیه حقوق ترانزیت که تحت توافق نامه های ترانزیتی دو و چند جانبه به افغانستان تضمین شده است ، بدون هیچ مانعی عمل می کند. هند همچنان به همکاری با جامعه بین المللی برای دستیابی به این هدف مشترک متعهد است. ”

“ما اطمینان خود را نسبت به اینکه هند به پشتیبانی همه جانبه دولت و مردم افغانستان در تحقق آرزوهایشان برای آینده ای صلح آمیز ، دموکراتیک و سعادتمند که در آن از منافع همه اقشار جامعه افغانستان محافظت شود ، ابراز می داریم. ما به پشتیبانی از همه فرصتهایی که می توانند صلح ، امنیت و ثبات با دوام در کشور ایجاد کنند ادامه خواهیم داد. ”

تیرومورتی گفت که حملات هدفمند اخیر علیه نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان (ANDSF) ، دانشگاه ها ، زنان دارای مناصب مس youthولیت پذیر و جوانان فقط به منظور برجسته کردن تلاش مشترک تروریست ها و حامیان مالی آنها برای از بین بردن دستاوردهای دو دهه گذشته است.

تیرومورتی خاطرنشان کرد که هند و افغانستان همسایگان همسایگی هستند و با قرن ها روابط تاریخی ، مردمی و فرهنگی با یکدیگر ارتباط دارند.

وی گفت از سال 2001 ، هند بیش از 3 میلیارد دلار برای توسعه ، بازسازی و ایجاد ظرفیت در افغانستان متعهد شده است.

“پروژه های بزرگ مانند بند دوستی افغانستان و هند در هرات ، ساختمان پارلمان ملی افغانستان در کابل و شبکه برق رسانی بین کابل و شمال افغانستان گواهی بر جایگاه ویژه ای است که افغانستان در اولویت های ما اشغال می کند.”

ردپای توسعه هند ، امروزه در سراسر 34 استان افغانستان گسترش یافته است و دهلی نو نیز در ارائه کمک به مبارزه با COVID ، کابل را در اولویت خود قرار داده است.

وی افزود: “برای عبور از موانع مصنوعی و سیاسی عدم اجازه دسترسی كامل ترانزیت به افغانستان برای رسیدن محصولات آنها به هند و محصولات هند برای رسیدن به افغانستان ، ما كریدورهای باری هوایی را كه بیش از 1000 پرواز دیده است عملیاتی كردیم. برای افغانستان مهم است که به دریاهای آزاد دسترسی داشته باشد “، پیشنهاد تیرومورتی.